PGD Polska już od 30 lat działa na polskim rynku. Powstała w 1991 roku jako firma „Gradi”. Po 30 latach obecności w branży i wielu przemianach, dziś PGD Polska jest wiodącą firmą dystrybucyjną na polskim rynku. Ten niezwykły jubileusz to okazja do wspomnień i podsumowania trzech dekad działalności wciąż dynamicznie rozwijającej się spółki i powiązanej z nią grupy firm.
Czasy przemian i rozwoju
Dokładnie 30 lat temu we Wrocławiu, stawiając pierwsze kroki w kapitalizmie, na bazie zgromadzonego wcześniej drobnego kapitału z poprzednich aktywności, Krzysztof Gradecki wraz z żoną Marzeną założyli hurtownię kosmetyków. Firma początkowo funkcjonowała tylko w skali lokalnej, ale szybko zaczęła rozszerzać zasięg działania. Kolejne lata okazały się czasem intensywnego rozwoju – w 1993 roku powstała pierwsza hurtownia Cash&Carry oraz oddziały zamiejscowe. Dwa lata później działalność rozpoczął pierwszy sklep EKO dając początek znanej i cenionej, ogólnopolskiej sieci marketów spożywczych, która po piętnastu latach dynamicznego rozwoju, jako EKO Holding zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych. W wyniku skutecznego zarządzania, firma notowała systematyczny rozwój, zarówno w aspekcie oferowanych usług, jak również skali prowadzonych działań. Dalsze lata przyniosły kolejne kamienie milowe – dynamiczny rozwój firmy nastąpił w połowie 2008 roku, w wyniku powstania Polskiej Grupy Drogeryjnej, będącej efektem konsolidacji kilkunastu znaczących firm hurtowych ze wszystkich części Polski. W 2010 roku powstaje franczyzowa sieć „Drogerie Jasmin”, która jest następcą założonej w 1999 roku regionalnej spółki Drogerie Aster, a I Forum Niezależnego Rynku Drogeryjnego będące między innymi eventem założycielskim sieci, przyciąga rzesze oczekujących działań konsolidacyjnych kupców oraz dostawców. Jako dystrybutor chemii gospodarczej i kosmetyków o ogólnopolskim zasięgu, PGD Polska przez lata poszerzało spektrum swojej działalności w odpowiedzi na rosnące potrzeby detalistów. Początki firmy przypadły na czas przemian – umocnił się wolny rynek, zmieniał się styl życia Polaków, a tym samym wzrosły potrzeby konsumenckie, którym zawsze staraliśmy się wychodzić naprzeciw. Były to również początki udanej i wieloletniej współpracy z licznymi producentami. Wśród naszych pierwszych dostawców znalazły się: Pollena Lechia (dzisiaj Nivea), Kolastyna czy Wizamet (dzisiaj Gillete). W następnych latach do grupy zaufanych Partnerów biznesowych dołączały kolejne firmy – L’Oreal, Unilever, Henkel, Soraya, Bielenda, PharmaCF i inni. Dziś PGD Polska jest dystrybutorem większości wiodących koncernów w naszej branży oraz rzeszy dużych i mniejszych firm, stanowiąc platformę dystrybucyjną dla ponad 200 dostawców. Wiele lat spędzonych wspólnie na polskim rynku, doprowadziło do zbudowania wiarygodnych, a przede wszystkim stabilnych relacji z naszymi Partnerami, opartych na wzajemnym poszanowaniu, wiarygodności i profesjonalizmie.
PGD Polska obecnie
PGD Polska jest dziś częścią Grupy zawierającej poza stricte handlowymi, także inne obszary działalności, m.in. deweloperską – Gradi Invest (spółka deweloperska działająca na terenie Wrocławia), hotelarską – Pałac Brzeźno (hotel ze strefą urody i SPA położonym 30 km od stolicy Dolnego Śląska), rekreacyjno – sportową – pole golfowe Gradi Golf Club oraz odzieżową – Bergson (marka odzieży trekkingowej). W ciągu 30 lat istnienia z firmy prowadzonej samodzielnie przez młode małżeństwo z Obornik Śląskich powstała sprawnie działająca organizacja, która z każdym rokiem umacnia swoją pozycję na rynku. Obecnie firma PGD Polska to ogólnopolski dystrybutor działający w oparciu o 6 centrów logistycznych, we: Wrocławiu, Warszawie, Lublinie, Krakowie, Poznaniu, oraz Niedomicach, dający zatrudnienie ponad tysiącosobowej rzeszy pracowników i współpracowników. PGD Polska to stabilna organizacja o mocnych podstawach finansowych, dysponująca kapitałem własnym w wysokości 65 mln złotych oraz obrotami kształtującymi się na poziomie niemal 700 mln za miniony rok. Pomimo znacznie większej skali działalności, firma niezmiennie utrzymuje swój rodzinny charakter. Okrągły Jubileusz 30-lecia to nie tylko okazja do dokonania oceny dotychczasowych osiągnięć, ale również impuls do podejmowania nowych, odważnych decyzji i realizacji dalekosiężnych planów.
„Wynajmując sześćdziesięciometrowe pomieszczenie po stoczniowej stołówce nie mieliśmy pojęcia jak to się potoczy.” – mówi Krzysztof Gradecki. „…ale przeczuwaliśmy sukces, ufni w moc wykształcenia, pracowitości i determinacji.” „Mieliśmy mnóstwo wiary i niesamowitą energię oraz szczęście do pierwszych współpracowników, którzy notabene są z nami do dziś. Wiary i energii nadal nam nie brakuje! Dlatego nie kończymy trzydziestki, tylko zaczynamy kolejną!” – dodaje Marzena Gradecka.
PGD Polska jest przede wszystkim dystrybutorem chemii gospodarczej i kosmetyków. Wysoki standard świadczonych przez nas usług oraz sprawna logistyka zostały docenione przez ponad 200 dostawców oraz 10 tysięcy odbiorców. Kompetentny zespół sprzedażowy liczy aż 170 osób. Firma dysponuje również zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi wspierającymi sprzedaż i serwis. Ważnym elementem jej strategii stało się inwestowanie w infrastrukturę techniczną, której celem jest rozszerzanie i umacnianie współpracy z kontrahentami. PGD nieustannie rozwija swoją ofertę liczącą obecnie 30 000 produktów. Jest również znaczącym operatorem „private labels”.
Biorąc pod uwagę oczekiwania naszych Klientów stworzyliśmy skuteczny format nowoczesnego magazynu do obsługi drogerii. Centralny Magazyn Kosmetyczny (CMK) będąc wydzieloną częścią naszego wrocławskiego centrum logistycznego, gwarantuje szybkość realizacji składanych zamówień, komplementarność i dostęp do najnowszych produktów w jednym miejscu. Poprzez specjalny zespół Doradców Kosmetycznych docieramy do 1500 wyselekcjonowanych drogerii, a każdego miesiąca CMK otrzymuje zamówienia od 4000 podmiotów o profilu drogeryjnym. Magazyn przeszedł w tym roku modernizację uzyskując dwa dodatkowe poziomy serwisowe na specjalnie w tym celu wybudowanej antresoli.
Za najważniejszą misję w ostatnich latach PGD Polska w osobie jej twórczyni, Marzeny Gradeckiej przyjęło pełnienie roli „ambasadora” rynku niezależnego branży drogeryjnej oraz inicjatora i koordynatora jego przekształceń. Celem jest prowadzenie efektywnej ogólnopolskiej sieci dystrybucyjnej, gwarantującej kompleksową obsługę sklepów na najwyższym poziomie, stanowiącej platformę do rozwoju i przeobrażania rynku drogeryjnego.
Od kilku lat jesteśmy również dystrybutorem wybranych kategorii artykułów spożywczych w Polsce południowowschodniej. W ostatnim czasie notujemy w tych kategoriach dynamiczny wzrost obrotów.
Dotarcie do miejsca, w jakim obecnie znajduje się nasza Grupa wymagało ogromu pracy i wytrwałości, jak również umiejętności dopasowania do nieustannie zmieniających się realiów. Jednocześnie kierowała nami chęć rozwoju, napędzana wizją sukcesów i osiągania kolejnych kamieni milowych, co udawało się z powodzeniem realizować, z czego niezmiernie się cieszymy. Nieustannie otwieramy nowe projekty, podejmujemy wyzwania obsługi nowoczesnych kanałów sprzedaży internetowej, rozpoczęliśmy bardzo poważny projekt e-commerce zarówno na platformie konsumenckiej (drogeria internetowa), jak i B2B (hurtownia online chemii i kosmetyków).
Z okazji jubileuszu Właściciele i Zarząd Grupy pragną podziękować wszystkim Współpracownikom, Klientom oraz Partnerom biznesowym za wieloletnią i owocną współpracę, która przyczyniła się do sukcesu naszego przedsiębiorstwa. Mamy nadzieję, że następne lata okażą się obfite w kolejne osiągnięcia, dobre relacje, innowacyjne pomysły i nowe szanse rozwoju.